mandag den 10. december 2012

Gaven til dem der har alt

Århus! Hvorfor Århus? Kom hjem til mig..

"Åh jeg ved det virkelig ikke- vi har jo alt. Vi ønsker os ikke noget. Jo vi ønsker os et godt og dejligt liv"

Ja det er så mine dejlige svigerforældres svar, da jeg spørger hvad de ønsker sig til jul. Men hvad nu hvis jeg gerne VIL give dem noget, hvad skal jeg så købe, og hvad er egentlig et godt liv?
Der er meget at tage fat på her.

Svaret fra mine svigerforældre sender tankerne tilbage til min barndom hvor mine forældre også kun ønskede sig glade søde børn og fred og ro til jul. Deres svar bundede nok mest i frygten for at få endnu en hjemmelavet bordskåner eller lerskål, men anyways..

Spørgsmålet er, hvorfor jeg insisterer på at ville give dem noget- hvorfor er man (læs: jeg) så underlig? Jeg må grave i min antropologiske viden og konkludere, at det har med reciprocitet at gøre, gaveudveksling.! Giver man noget, så forventer man noget igen - og omvendt.. Sådan er vi opdraget, og jeg ville da blive skuffet hvis jeg ikke fik en lille gave, og det tror jeg også, at de ville.. Og jeg vil ikke skuffe.

Derfor: Hvad skal jeg købe? Kan man købe et godt liv?

Jeg ønsker mig endnu engang i år en Moleskin kalender!