onsdag den 28. november 2012

Dampende varme anbefalinger

PSI fortsat... 

Jeg kan lige så godt sige det med det samme - jeg sparer dig for lange forklaringer på mine tekniske problemer i den forgående uge. Faktum er, at de nu er løst, hvilket resulterer i tre dampende varme anbefalinger i teens verden. 

Prøv en gang at forestille dig en regnfuld grå eftermiddag sammen med en veninde, en lille lækker kage og en velsmagende og indtagende kop varm te.. Det lyder godt, ik?

Jeg vil gøre mit ypperste for at her på bedste vis at præsentere tre af mine yndlings tehuse i København. Dertil har jeg valgt tre af mine, for tiden, allerbedsteste teer..


PSI er tilbage fra mig til dig. 



Perchs Tehandel



Perchs Tehandel ligger inde i midten af København på en sidegade til Købmagergade, og er måske Københavns mest kendte forhandler af te. Der er altid fuldt hus, hvor halvdelen synes at have været trofaste kunder de sidste 25 år, hvor resten er nytilkomne gæster (læs: turister) fra nær og fjern, eller smarte mennekser der er røget med på tebølgen. 
Der er konsekvent og yderst kvalificeret hjælp hver gang man besøger butikken, og kvaliteten er i top. 




Jeg gav 45kr/100g for dagens høst: Hvid tempelte.



Østerlandsk Tehus



Tehuset ligger på et hjørne lige ved Nørreport Station, og har eksisteret siden 1889, hvilket i sig selv er noget af en præstation. Pigerne som betjener dig står fine og parate med deres ekspertise i forklæder og hvide skjorter. Der er virkelig meget te i den store butik, og man bliver mødt af en fantastisk teduft når man træder ind. Jeg var den eneste i butikken da jeg kom (og gik), men jeg håber virkelig, at forretningen går godt, for deres te er virkelig god!



Jeg gav 30kr/100g for dangens høst: Cool mint.




Tante T



Jeg tog til filialen i Torvehallerne, hvilket viste sig at være en farlig beslutning, da de mange tilstødende butikker i torvehallerne virkelig lokker. Der var kø til teen, og jeg kunne høre på kunderne før mig, at de havde et ret godt kendskab til sortimentet, og to måtte endda gå forgæves, da deres te var udsolgt (en karamel te..?). Jeg var overvældet af det store udvalg af julete (som er noget af en favorit i min kande) - de havde blandt andet hvid-, grøn-, rød- og traditionel julete, og sikker flere bag disken. Et stort plus er, at man kan få te2go!




Jeg gav 34kr/100g for dagens høst: Kvæde te.


Spørgsmålet er så, om det kan betale sig at købe te hos en tehandler i stedet for i Netto, og ja - det kan det. Der er en verden til forskel i smagen, det en hverdagsluksus der er til at betale, og så er det da lidt tjekket, at man ved hvad man hælder i koppen - for en selv, og overfor de gæster man prøver at imponere. 

Te længe leve.. eller noget.. Det smager i hvert fald godt det skidt!


Dagens høst i sort/hvid:



Dagen blev afsluttet med manér - masser af te og kage!!: